גריטת רכב משרד התחבורה

גריטת רכב זו תכנית שיזם משרד התחבורה יחד עם משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה שפעלה בשנת 2010, ומטרתה היתה להוריד מהכביש כלי רכב ישנים, שיוצרו לפני שנת 90 משתי סיבות עיקריות והן:

  • זיהום אוויר – רכבים אלו מזהמים הרבה יותר לעומת רכבים אחרים.
  • בטיחות – רכבים אלו נחשבים לפחות בטוחים.

על ידי תכנית הגריטה המדינה שאפה לשפר את הבטיחות בדרכים, להפחית את הסיכון לתאונות דרכים ולמנוע זיהום אוויר ניכר שנגרם מרכבים אלו. במסגרת התכנית, אלפי כלי רכב ישנים עברו גריטת רכב, כאשר כל הצדדים מרוויחים, הן הסביבה, שגריטת הרכב תוריד מהכביש רכבים מזהמים ולא בטיחותיים, כמו גם תיפטר מרכבים ישנים ומושבתים שעומדים סתם ללא שימוש, הן בעלי הרכב אשר נפטרים מרכבים הדורשים תיקונים יקרים ותכופים והוצאות שונות כגון טסט, כדי לתחזק את הרכב, והן מגרש הגריטה. בנוסף גם תעשיית המחזור מרוויחה, בזכות העובדה שנעשה שימוש חוזר בחלקי הרכב השונים.

מה כללה תכנית גריטת רכב של משרד התחבורה – מידע כללי

תכנית גריטת רכב משרד התחבורה העניקה לבעלי הרכב הישן סכום פיצוי של כ-3000 ₪ שהופקד לחשבון תוך 45 יום מיום העברת הרכב לגריטה. עם זאת, כדי לקבל את המענק על הרכב לעמוד בתנאים שונים ביניהם:

  • רכב פרטי – המטרה של התכנית היא להפחית את כמות הרכבים העיקריים על הכביש ואלו הם רכבים פרטיים.
  • רישיון רכב וטסט בתוקף – על הרכב להיות בעל רישיון בתוקף ללא שיעבודים או עיקולים, שכן ללא טסט או רישיון הרכב בכל מקרה אינו נוסע.
  • רכב מתניע ונוסע – רכב שלא מתניע או נוסע אינו רלוונטי משום שגם ככה אינו עולה על הכביש.

במסגרת התהליך על בעל הרכב להגיע למשרד הרישוי ולהציג תעודת זהות ורישיון רכב. לאחר מכן רישיון הרכב יעבור למצב "רישיון זמני", ויישאר בתוקף למשך 48 שעות. בזמן זה, על בעל הרכב למסור את הרכב למגרש גריטה מוסמך בעצמו או באמצעות מיופה כח.

ומה קורה כיום עם גריטות רכבים?

כיום אין תכנית גריטת רכבים פרטיים ובמקרה של רכב ישן או לא בטיחותי, ניתן לפנות לקונה רכבים לפירוק בעל אישור מטעם המדינה לביצוע התהליך. חברה שקונה רכבים לפירוק תקנה מכם את כל סוגי הרכבים.

יחד עם זאת, כן קיימת תכנית גריטה, אך רק לרכבים כבדים ישנים.

תהליך גריטת רכב כיום

כיום משרד התחבורה מדרג את כלי הרכב בישראל לפי רמת זיהום האוויר שהם גורמים, כאשר הרישיון של הרכב, כולל את אותו הדירוג. כמו כן, בעת תהליך הרישוי השנתי (הטסט), כלי הרכב המזהמים יסומנו באמצעות מדבקה.

רכבים שנמצאים בקבוצת הרכבים המזהמים ביותר, הוגדרו כ"רכב כבד ישן" ורכבים אלו לא יוכלו לחדש את הרישיון ללא התקנת מסנן, כאשר משרד התחבורה מציע סבסוד של מאת האחוזים בעבור ההתקנה לרכבים אלו. במקביל, מלבד האפשרות להתקין מסנן, בעלי הרכבים בקטגוריה זו, זכאים למענק גריטה שיכול להגיע עד לכדי 21,000 ₪, בהתאם לסוג הרכב ושנת ייצורו.

בתהליך הגריטה מושמד המנוע המזהם ועובר לתעשיית המחזור ברזל, כאשר חלקי רכבים אחרים נשלחים למחזור גם כן, או לשימוש חוזר.

בעוד שהקבוצה הראשונה כללה אוטובוסים ומשאיות ומיניבוסים, הקבוצה הבאה של רכבים מוגדרת כ"רכב מזהם" וכוללת רכבי דיזל מזהמים וקלים יותר, ביניהם טנדרים, משאיות מתחת ל- 12 טון, רכבי שטח וואנים. על רכבים אלו תודבק מדבקה במהלך מבחן הרישוי השנתי ובנוסף, הם לא יורשו להיכנס לערים אשר מפעילות בתחומן אזורי אוויר נקי, כמו למשל חיפה או ירושלים. גם כאן, התקנת מסנן יכולה לשנות את דרגת הזיהום של הרכב, כאשר במקרה הזה, המדינה תסבסד את התקנת המסנן באופן חלקי (עד 50%).

צור קשר




    WhatsApp איך אפשר לעזור ?