כאשר רכב נפגע בתאונה או סובל מנזק משמעותי, האינסטינקט הראשון של רוב הנהגים הוא לפנות לחברת הביטוח. הרי בשביל זה אנחנו משלמים פרמיות חודשיות, לא? אבל המציאות מורכבת בהרבה. פעמים רבות, הפנייה לחברת הביטוח מסתיימת באכזבה וגם בהפסד כספי של ממש.
יש הרבה דברים שיכולים להפוך את הפיצוי מחברות הביטוח ללא משתלם, למשל השתתפות עצמית גבוהה, ירידת ערך חדה או דרישה להמציא עוד ועוד מסמכים. כאן נכנס לתמונה פתרון אחר, פשוט ומיידי, פנייה אל קונה רכבים לפירוק. במקרים מסוימים, דווקא מכירה לפירוק מאפשרת לבעלי הרכב החזר הוגן, בלי טרטורים ובלי סיבוכים מיותרים. מה אתם צריכים לדעת על הנושא? שלמה ביל עושים לכם סדר.
השתתפות עצמית שהופכת את ההחזר ללא כדאי
אחד המוקשים הגדולים בפנייה לחברת ביטוח הוא נושא ההשתתפות העצמית. לא מעט נהגים מגלים רק אחרי התאונה שהסכום שעליהם לשלם מכיסם מסתכם באלפי שקלים. במקרים כאלו, הפיצוי שמתקבל בפועל זניח, ולפעמים בכלל לא שווה את תהליך הגשת התביעה.
כאן בדיוק קונה רכבים לפירוק מציע את האלטרנטיבה שלו, במקום לחכות לחברת הביטוח ולעבור תהליך בירוקרטי ממושך, ניתן למכור את הרכב במצבו הקיים ולקבל תמורה מיידית. כך נחסך כסף וגם זמן ועצבים, אלה משאבים לא פחות חשובים.
רכב ישן מדי שהביטוח לא רואה בו ערך
תרחיש נוסף שבו הביטוח פחות משתלם הוא כאשר מדובר ברכב ישן. לחברות הביטוח יש שיטה ברורה להערכת ערך רכב, הן מסתמכות על מחירון רשמי, בלי להתחשב בשיפורים או בהשקעה שנעשתה לאורך השנים.
המשמעות היא שבעל רכב ותיק, ששירת אותו בנאמנות, עלול לגלות שהפיצוי המוצע מגוחך לעומת ההוצאה הנדרשת לתיקון. במצבים כאלו, שוב, הפתרון הטבעי הוא פנייה אל קונה רכבים לפירוק. מדובר בפתרון שמכבד גם רכבים בני עשר או חמש עשרה שנה ומאפשר לבעליהם לקבל סכום מידי וממשי, הרבה מעבר למה שחברת הביטוח מציעה.
ירידת הערך והכאב שנשאר בכיס
תאונה משמעותית, גם אם הרכב תוקן, גוררת ירידת ערך קשה. מחקרים מארצות הברית מראים שרכבים שעברו תאונה קשה מאבדים בממוצע בין 10% ל-25% מערכם בשוק, גם לאחר תיקון מלא. המשמעות עבור בעל הרכב היא כפולה, מצד אחד הוא משלם השתתפות עצמית ותיקונים, ומצד שני ערך הרכב לצורכי מכירה בעתיד יורד משמעותית.
כאן בדיוק נכנסת לתמונה האפשרות למכור רכב טוטאל לוס או אפילו רכב מתוקן אך פגום מבחינה שיווקית, לידי גורם שמבין את ערכו כחומר גלם. עבור בעלי רכבים כאלה, קונה רכבים לפירוק יכול להיות הפתרון הכלכלי הטוב ביותר.
כשאין דרך חזרה פונים אל קונה רכבים לפירוק
ישנם מקרים שבהם חברת הביטוח קובעת כי מדובר בטוטאל לוס, כלומר, שהנזק לרכב לא משתלם לתיקון. במקרים כאלה, רבים מהנהגים מוצאים את עצמם עם פיצוי חלקי בלבד, שמבוסס על הערכת שווי נמוכה במיוחד.
אך המציאות בשוק מלמדת שלפעמים משתלם יותר לבחור בדרך אחרת, פשוט למכור רכב טוטאל לוס לידי גורם מקצועי שמבצע פירוק. מי שמבין בתחום יודע להעריך את שווי החלקים עצמם ובכך לאפשר לבעל הרכב לקבל יותר כסף ממה שהביטוח היה משלם לו.
זמן, טרטורים והמון מסמכים
מעבר לפן הכלכלי, יש גם את עניין הבירוקרטיה. פנייה לחברת ביטוח דורשת מילוי טפסים, השגת מסמכים, חוות דעת שמאי ולפעמים גם ויכוחים מתמשכים מול מוקדים טלפוניים. אם אתם מחפשים פתרון מהיר וקל, כאן מדובר בתהליך שיכול להימשך חודשים ולהוציא מכם לא מעט אנרגיה.
לעומת זאת, פנייה ישירה אל קונה רכבים לפירוק מספקת חוויה שונה לגמרי, תהליך קצר, פשוט, ובלי טרטורים מיותרים. התשלום מתבצע במקום ואתם יכולים להמשיך הלאה בלי לשקוע בבירוקרטיה המתישה.
אז בפעם הבאה שתעמדו בפני החלטה כזו, תשאלו את עצמכם, מה חשוב לי יותר, עוד טופס ומאבק מול המערכת, או פתרון מיידי והוגן שיחזיר אותי לשגרה במהירות?
שאלות תשובות
מתי עדיף למכור רכב לפירוק ולא לפנות לביטוח?
כאשר ההשתתפות העצמית גבוהה מדי, הרכב ישן מאוד או במצב טוטאל לוס, ולפעמים גם כאשר זמן ההמתנה לפיצוי ארוך ולא משתלם.
האם ניתן למכור לפירוק גם רכב שעוד נוסע?
כן, גם רכבים שנוסעים אך ערכם ירד בצורה משמעותית יכולים להימכר לפירוק, אם הבעלים של הרכב מעוניינים בכך.
כמה זמן לוקח תהליך של מכירת רכב אל קונה רכבים לפירוק?
בדרך כלל מדובר בתהליך קצר במיוחד, לפעמים אפילו באותו היום שבו יוצרים קשר עם הקונה.
האם החוק מתיר למכור רכב ישירות לפירוק?
בוודאי שכן, כל עוד העסקה מתבצעת מול גורם מורשה, מדובר בהליך חוקי לחלוטין.