קניית רכבי טוטאלוס מחברות ביטוח

רכב טוטאל לוס

כאשר רכב ניזוק בתאונת דרכים בצורה קשה ביותר, ובעלי מקצוע אומדים שנגרם לו יותר מ-60% של נזק, מוגדר הרכב כ"טוטאל לוס". זהו המצב הקיצוני הגרוע ביותר אליו רכב יכול להגיע כשדופקים אותו. לא עוד ניתן לתקן את הרכב, ויש להורידו מהכביש.

תיקון רכב שכזה ונסיעה בו, אינו דבר בטיחותי ויושבי הרכב נמצאים בסכנה גדולה. במצב כזה, לפי פוליסת הרכב, אמור כל מבוטח לקבל מכונית חדשה, או מימון לרכב חדש שמחירו נמצא באותו טווח מחירים.

מה ההגדרה של טוטאל לוס?

רבים האנשים שחושבים שהמונח טוטאלוס (Total loss) ובתרגום לעברית: אובדן מוחלט, זהו מצב שבו הרכב נפגע בצורה קיצונית עד כי אינו בר תיקון. אבל בפועל, על פי משרד התחבורה, ההגדרה לכך בתקנות משרד התחבורה היא רכב ששמאי קבע שיצא מכלל שימוש או שהנזק שנגרם לו עומד על 60% ומעלה משוויו.

לכן לפי ההגדרה, אובדן מוחלט אינו מעיד על רכב שלא ניתן לתקן, אלא על רכב שעלות התיקון שלו אינה משתלמת, שכן עולה על 60% מערכו. במקרים כאלו, התקנות אוסרות לתקן את הרכב ומורות להעביר אותו לפירוק רכבים.

לאחר התאונה שמאי יגיע כדי לאמוד את הנזק שנגרם לרכב. הוא בודק אילו חלקים נפגעו, מתמחר אותם ומעריך את עלות התיקון. לאחר מכן, משווה בין עלות התיקון לערכו של הרכב לפני שהיה מעורב בתאונה. במידה ועלות התיקון עולה על 60% מערכו של הרכב כיום, השמאי יכריז עליו כטוטאלוס.

מה עושים עם רכב טוטאלוס?

כאשר מוגדר טוטאל לוס לרכב משרד התחבורה אינו מאשר לתקן אותו, ועל כן בעל הרכב יהיה מחויב להעביר את הרכב למגרש הגרוטאות, שם יפרקו אותו וחלקיו השונים ישמשו כחלקי חילוף. לאחר שהשמאי מעריך את הנזק ואת סדר גודלו של התיקון הנדרש, הוא ידווח על כך למשרד התחבורה, שם יגרעו את הרכב ממצבת הרכבים בישראל. באופן זה, משרד התחבורה מונע מרכבים שעברו תיקונים מרובים להמשיך לנסוע על הכביש ולסכן את הנהג ואת משתמשי הדרך השונים.

מה תפקידו של שמאי הרכב?

רכב יוגדר כטוטאלוס על ידי שמאי רכב. הבדיקה של השמאי מתבצעת במוסך ומומלץ להקפיד על כך שלא תתבצע במקום שבו הייתה התאונה. באופן זה תוכלו להבטיח שהשמאי יבצע את הבדיקה לעומק, כאשר עומדים לרשותו כל הכלים הנחוצים, כל שכן יש לו זמן בשפע.

הערכת השמאי כוללת את השלבים הבאים:

  • בדיקת ראשונית – להערכת היקף הפגיעה ועיקר הנזק.
  • בדיקת מסמכים – רישיונות, ביטוחים וכדומה.
  • חישוב ערך – חישוב ערך הרכב לפני ואחרי התאונה.
  • חישוב הנזק – חישוב סדר גודל התיקון ועלות הנזק.
  • הנפקת דוח סופי – כאשר הנזק עולה על 60% מערכו של הרכב, הוא יוכרז כטוטאל לוס.

מה ההבדל בין אובדן מוחלט לבין אבדן להלכה?

כאשר הרכב סופג פגיעה שעלות תיקונה עומד על 40%-50% מערכו של הרכב הוא לא יוגדר כטוטאל לוס אלא כאובדן להלכה. אולם גם במקרה הזה, יכול להיות שלא יהיה משתלם לתקן אותו. או אז חברת הביטוח מאפשרת לבעל הרכב למכור את הרכב לסוחר מכוניות ולקבל עליו פיצוי מחברת הביטוח בעבור הנזק. סוחר המכוניות יכול לתקן את הרכב ולהחזיר אותו לכביש לאחר ביצוע בדיקות בטיחות נדרשות, או שהוא יכול להשתמש ברכב עבור חלקי חילוף. יש לציין כי "אובדן להלכה" ירשם כהערה ברישיון הרכב, על מנת ליידע את הקונים העתידיים.

במידה ואתם שוקלים לקנות רכב אובדן להלכה, קחו בחשבון שזהו רכב שעבר תאונה, הוא אומנם תוקן ועבר בדיקות בטיחות לפני שחזר לכביש, אך בדקו מהו אופן השימוש ומה אתם מחפשים מהרכב שלכם.

קניית רכבים מחברות ביטוח במטרה לפירוק

תאונות דרכים מעלות את סטטיסטיקות ההרוגים בכל שנה, ויחד עם זאת, מתרבים רכבי טוטאלוס. כל עוד נשאר רכב שכזה אצל בעליו, לא יוכל המבוטח לממש את זכאותו בביטוח.

חברות הביטוח מחויבות למכור רכבים אלו למי שזוכה בהם במכרזים. לחלופין, קניית רכבים מחברות ביטוח יכולה להיות ממגרשים לפירוק מכוניות. מגרשים אלו קונים רכבים ישנים כדי לפרקם לחלקים. את החלקים השמישים הם מוכרים, ואילו שאר החלקים נמסרים לתעשיית הברזל למחזור. קניית רכבים מחברות ביטוח היא דרך נוספת עבורם להשיג רכבים לפירוק.

לרוב, יש לחברות הביטוח הסדר עם מגרש אחד המתחייב לקנות את כל רכבי הטוטאל לוס מהם. המחיר עבור המכוניות הניזוקות קשה הוא 7%-10% מהמחירון של לוי יצחק.

אנו בשלמה ביל קונים רכבי טוטאלוס במחיר משתלם. מוזמנים לפנות אלינו לפרטים נוספים או לקבלת הצעת מחיר!

צור קשר

    WhatsApp איך אפשר לעזור ?