המדריך המלא לגריטת רכב

תהליך גריטה הפך בשנים האחרונות לאחד המנגנונים המשמעותיים ביותר במדיניות הפחתת זיהום האוויר ושיפור הבטיחות בדרכים בישראל. למרות שהתכנית המקורית של משרד התחבורה כבר אינה פעילה עבור רכבים פרטיים, הציבור ממשיך לגלות עניין גובר בהליך – הן כפתרון יעיל לפינוי רכבים ישנים ומזהמים מהכביש, והן כאמצעי לקבלת תמורה כספית או שירות מקצועי במסגרת מכירת הרכב לפירוק. מאחר שרבים עדיין אינם מודעים להבדלים בין התכנית הישנה לבין האפשרויות הקיימות כיום, חשוב להבין מהו תהליך גריטה, כיצד הוא מתבצע ומהן המשמעויות הסביבתיות, הכלכליות והבטיחותיות שלו.

מלכתחילה נולדה תכנית הגריטה מתוך רצון משותף של משרד התחבורה, משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה להתמודד עם שתי בעיות מרכזיות: רמות זיהום גבוהות שמפיקים כלי רכב ישנים, ורמת בטיחות ירודה שמסכנת נהגים והולכי רגל כאחד. רכבים שיוצרו לפני שנות ה־90 תרמו באופן משמעותי לזיהום האוויר בישראל, והיו בעלי מערכות בטיחות בסיסיות בלבד. באמצעות התכנית הזאת, המדינה עידדה בעלי רכבים אלו להסיר אותם מהכביש ולקבל בתמורה מענק כספי, מהלך שהוביל לירידה ניכרת במספר כלי הרכב המזהמים.

למרות שינויי המדיניות, המהות נותרה דומה: גריטה היא צעד אחראי שמטיב עם כולם – בעלי הרכב שנפטרים מכלי רכב שאינו תקין, תעשיית המחזור שמקבלת חומרי גלם, הסביבה שנהנית מצמצום זיהום, והבטיחות הכללית בכבישים שמשתפרת בזכות סילוק רכבים ישנים ומסוכנים. כיום, לצד התכניות לרכבים כבדים, בעלי רכבים פרטיים יכולים לפנות למגרשי פירוק מורשים שמבצעים גריטה בצורה מקצועית ובטוחה, בהתאם להנחיות המדינה.

השוואת סוגי גריטה – פעם, היום וברכב כבד

כדי לבחור נכון איך לבצע את התהליך, חשוב להבין את ההבדלים בין התכנית הקיימת לשאר האפשרויות הקיימות היום לבעלי רכבים פרטיים דרך קוני רכבים לפירוק, ותכנית הגריטה הייעודית לרכב כבד ומזהם. תוכלו לראות בטבלה הבאה את ההבדלים בין סטטוס התכנית, זכאות, גובה המענק, מי מבצע את התהליך וההשפעה הסביבתית.

סטטוס התכנית – האם הגריטה פעילה היום?
בעבר – תכנית המדינה תכנית ממשלתית לרכבים פרטיים ישנים שפעלה בעיקר סביב שנת 2010. היום התכנית הזו אינה פעילה יותר עבור רכבים פרטיים, והיא נחשבת למסלול היסטורי בלבד. ⛔ לא פעילה
כיום – רכבים פרטיים אין תכנית מדינתית לרכבים פרטיים, אך ניתן לבצע גריטה דרך קוני רכבים לפירוק בעלי רישיון. מדובר במסלול שוק פרטי שמבוסס על תשלום מהמגרש לבעל הרכב. ✔️ פעיל דרך פירוק
לרכב כבד ישן תכנית ייעודית שממשיכה לפעול עבור אוטובוסים, משאיות ורכבי דיזל כבדים ישנים ומזהמים, כחלק ממדיניות לאומית להפחתת זיהום אוויר ורכב כבד מסוכן בכבישים. ✅ פעילה ומסובסדת

זכאות ותנאי הרכב
בעבר – תכנית המדינה רכב פרטי שיוצר לפני שנת 1990, עם רישיון רכב וטסט בתוקף, ללא שעבודים או עיקולים. הרכב חייב היה להתניע ולנסוע בפועל כדי להוכיח שהוא אכן בשימוש לפני הגריטה. תנאים מוגדרים וברורים
כיום – רכבים פרטיים בדרך כלל כל רכב ישן, מושבת, פגוע או לא תקין יכול להימסר לקונה רכבים לפירוק, גם אם אינו נוסע. חשוב לוודא שהרכב רשום על שם המוכר ולהסדיר את הסרתו ממשרד הרישוי. גמיש יותר
לרכב כבד ישן רכב כבד דיזל ישן (אוטובוסים, משאיות, מיניבוסים ורכבי מסחר כבדים) המדורג בקבוצות הזיהום הגבוהות. ברישיון הרכב מופיע סימון זיהום, ולעיתים גם מדבקה במהלך מבחן הרישוי השנתי. מיקוד ברכב כבד מזהם

גובה המענק או התמורה הכספית לבעל הרכב
בעבר – תכנית המדינה מענק אחיד של כ־3,000 ₪ שהופקד ישירות לחשבון הבנק של בעל הרכב בתוך כ־45 יום ממסירת הרכב. הסכום לא הושפע ממצב הרכב או משווי חלקי החילוף. מענק קבוע
כיום – רכבים פרטיים התמורה נקבעת על ידי קונה הרכב לפירוק בהתאם לשנת הייצור, מצב הרכב, ביקוש לחלקים ושווי המתכת. אין מענק מדינתי, אך ניתן לעיתים לקבל סכום גבוה יותר מרכב שמצבו טוב או עם חלקים מבוקשים. תשלום שוק חופשי
לרכב כבד ישן מענק מדינתי שיכול להגיע עד לכ21,000 ₪ (בהתאם לסוג הרכב ושנתון), ולעיתים חלופה של סבסוד התקנת מסנן חלקיקים בשיעור גבוה במיוחד עבור מי שבוחר להשאיר את הרכב בשימוש. מענק גבוה ומסובסד

מי מבצע את הגריטה ומה כולל התהליך בפועל?
בעבר – תכנית המדינה בעל הרכב הגיע למשרד הרישוי, קיבל "רישיון זמני" ל48 שעות, ולאחר מכן מסר את הרכב למגרש מוסמך מטעם המדינה. במגרש בוצעה השמדת הרכב בהתאם לחוק. הליך מרוכז דרך משרד הרישוי
כיום – רכבים פרטיים בעל הרכב פונה לקונה רכבים לפירוק, מתאם גרירה או הגעה עצמאית, חותם על מסמכים ומסיר את הרכב מהרישום במשרד הרישוי. הגריטה מבוצעת במגרש פירוק מורשה הפועל תחת אישור המדינה. הליך פרטי מול מגרש פירוק
לרכב כבד ישן הרכב מסומן כרכב מזהם במבחן הרישוי. בעל הרכב בוחר בין התקנת מסנן לבין כניסה למסלול מסובסד. הרכב נמסר למגרש מוסמך, המנוע וחלקי הדיזל המזהמים מושמדים וחומרי הגלם מועברים למחזור. הליך מוסדר ומפוקח

השפעה סביבתית ורגולטורית של הגריטה
בעבר – תכנית המדינה סייעה להוריד מהכביש אלפי רכבים פרטיים ישנים ומזהמים, שיפור מסוים באיכות האוויר ובבטיחות, במיוחד באזורים בהם היו הרבה רכבים ותיקים ללא מערכות בטיחות מודרניות. תרומה משמעותית אך חד־פעמית
כיום – רכבים פרטיים כל גריטה של רכב ישן דרך מגרש פירוק מורשה מפחיתה זיהום אוויר, מצמצמת חניות תפוסות מרכבים מושבתים ומעודדת שימוש יעיל בתעשיית המחזור וחלקי החילוף התקינים. השפעה הדרגתית ומתמשכת
לרכב כבד ישן מפחיתה באופן משמעותי פליטות מזהמים מכלי רכב כבדים, תומכת ביצירת אזורי אוויר נקי בערים כמו חיפה וירושלים, ומעודדת מעבר לצי רכב מודרני ונקי יותר מבחינה סביבתית. השפעה סביבתית גבוהה מאוד

מהם יתרונות הגריטה כיום

כאשר מבצעים גריטת רכב באמצעות קונה רכבים לפירוק בעל רישיון, מקבלים תהליך מסודר, מהיר ובטוח שמבטיח שהרכב יטופל בהתאם להנחיות המדינה. להליך זה יש יתרונות משמעותיים – לבעל הרכב, לסביבה ולבטיחות הציבור. בניגוד לתכנית ההיסטורית, שבה היו תנאים קשיחים וסכום פיצוי קבוע, התהליך כיום מאפשר גמישות רבה יותר, תשלום מידי, ופינוי רכב שאינו תקין או שאינו בשימוש בצורה מוסדרת וחוקית.

 יתרונות מרכזיים:

  • קבלת תשלום מיידי עבור הרכב – גם אם אינו נוסע או מושבת לחלוטין.
  • חיסכון בהוצאות עתידיות: טסט, ביטוח, גרירה ותיקונים יקרים.
  • פינוי הרכב מהחניה בתוך שעות, כולל שירות גרירה עד הבית.
  • תרומה משמעותית לסביבה: הפחתת זיהום אוויר ועיבוד חומרים מזהמים בצורה מוסדרת.
  • פירוק מקצועי במגרש מורשה בהתאם לתקנות המשרד להגנת הסביבה.
  • שיפור בטיחות הציבור באמצעות הורדת רכבים לא תקינים מהכביש.
  • טיפול מלא בבירוקרטיה מול משרד הרישוי – כולל הורדת הרכב מהמערכת.
  • אפשרות למסור גם רכבים ללא טסט, ללא ביטוח או עם תקלות מכניות חמורות.
  • מחזור חלקי מתכת וחלקים תקינים – תרומה לתעשיית המחזור.
  • פתרון חוקי ומהיר עבור רכב שאינו נמכר בשוק היד־השנייה.

 

איך נראה התהליך בפועל?

תהליך גריטה דרך קונה רכבים לפירוק הוא מסודר, קצר וברוב המקרים גם די פשוט עבור בעל הרכב. הוא מתחיל בהחלטה להוריד את הרכב מהכביש, עובר דרך בדיקת התאמה בסיסית ופנייה לקונה רכבים מורשה, ממשיך למסירת הרכב או גרירתו למגרש, ומשם לחלק החשוב – מחזור הרכב וקבלת התשלום.

תרשים זרימה – תהליך גריטת רכב

איך מתבצע תהליך הגריטה בפועל – שלב אחרי שלב

הדרך מבדיקת התאמת הרכב לגריטה, דרך הפנייה לקונה רכבים לפירוק ומסירת הרכב, ועד שלב המחזור וקבלת התשלום עבור הרכב הישן.

1
בדיקת התאמה ראשונית
התהליך מתחיל בהחלטה להוריד את הרכב מהכביש ובבדיקה קצרה האם הוא מתאים לגריטה: האם מדובר ברכב ישן, מושבת, לא בטיחותי או כזה שאינו משתלם לתקן. בעל הרכב בודק את מצב הרישוי, בעלות על הרכב ויכולתו למסור אותו לצורך גריטה מסודרת.

2
פנייה לקונה רכבים לפירוק
בשלב הבא פונים לקונה רכבים לפירוק בעל אישור מטעם המדינה. מוסרים פרטים בסיסיים על הרכב: סוג, שנת ייצור, מצב כללי, האם הוא נוסע או מושבת, והיכן הוא נמצא. על בסיס המידע הראשוני מתקבלת הערכת מחיר ראשונית ונסגרות ציפיות לגבי התהליך.

3
תיאום הגעה וגרירת הרכב למסירה
מתואם מועד להגעה של גרר או מסירת הרכב למגרש הפירוק. במקרים רבים הגרר מגיע עד לבית הלקוח, המוסך או מקום האחסון. בשלב זה מכינים מסמכים כגון תעודת זהות ורישיון רכב, ונסגרים פרטי התשלום הסופיים והסרת הרכב ממשרד הרישוי.

4
מחזור ופירוק הרכב במגרש מורשה
במגרש הפירוק הרכב עובר תהליך מלא: נוזלים מזהמים מרוקנים ומטופלים, המנוע וחלקי המערכת המזהמים מושמדים, וחלקי מתכת, פלסטיק וזכוכית מועברים למחזור או לשימוש חוזר. כל הפעולות מתבצעות לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה.

5
קבלת התשלום וסיום התהליך
לאחר השלמת המסירה והחתימה על הטפסים, בעל הרכב מקבל את התשלום שסוכם – במזומן, העברה בנקאית או בהתאם להסכמה מראש. במקביל, הרכב מוסר ממערכות משרד הרישוי, והתהליך מסתיים כאשר הרכב כבר אינו רשום על שמו ואינו נמצא עוד על הכביש.

 

למה גריטה תורמת הרבה יותר ממה שחושבים?

מדובר בתהליך בעל השפעה משמעותית על איכות האוויר, על בטיחות הכבישים, ועל הסביבה כולה – השפעה שמורגשת ברמה הלאומית. רכב ישן או מוזנח, במיוחד כזה שיוצר לפני כניסת תקני הפליטה המודרניים, פולט כמות גדולה בהרבה של מזהמים כגון פחמן חד-חמצני, תחמוצות חנקן וחלקיקים נשימים. כאשר רכב כזה יורד מהכביש, נוצר שיפור מיידי באיכות האוויר המקומית, לצד הפחתת הסיכונים הבריאותיים עבור התושבים באזורי תנועה עמוסים.

אך ההשפעה אינה מסתיימת בזיהום האוויר. רכבים ישנים אינם עומדים לרוב בסטנדרטים הבטיחותיים ההנדסיים של היום, ולכן מהווים סכנה ממשית לנהגים, לנוסעים ולהולכי רגל. מערכות בלימה, היגוי, שלדה ותאורה שנשחקו לאורך השנים עלולות להביא לתקלות פתאומיות ולתאונות קשות. כאן נכנסת גריטה לפעולה: הורדת הרכב מהכביש מבטלת את הסיכון לחלוטין ומונעת מצבים שבהם בעלי רכבים ממשיכים לנהוג ברכב מסוכן רק משום שאינם רוצים להשקיע בתיקון יקר.

לצד הנושאים הבטיחותיים והסביבתיים, יש לתהליך גם תרומה משמעותית לתחום המחזור בישראל. לאחר שהרכב נמסר למגרש מורשה, הוא מפורק בצורה מקצועית: מתכות מועברות להתכה ושימוש חוזר, חלקי פלסטיק וזכוכית עוברים למפעלים ייעודיים, וחומרים מסוכנים מנוטרלים ומטופלים לפי התקנות המחמירות. כך הופכת גריטה למנוע כלכלי המייצר חומרי גלם לתעשייה המקומית ומפחית את הצורך בייבוא מתכות.

גורם חשוב נוסף הוא שחרור מקום ותשתיות עירוניות. רכבים ישנים ומושבתים תופסים חניות יקרות, יוצרים מפגעים סביבתיים ולעיתים אף הופכים למוקד מטרד. באמצעות התהליך, בעל הרכב מפנה מקום, מרוויח כסף, ותורם למרחב ציבורי נקי ומסודר יותר.
בסופו של דבר, גריטה היא לא רק פתרון טכני להורדת רכב מהכביש – אלא תהליך רחב ומשמעותי המועיל לציבור, לתעשייה ולסביבה.

טווחי מחירים וגורמים משפיעים

גובה התשלום על גריטה או מכירת רכב לפירוק משתנה בהתאם לסוג הרכב, מצבו, שנת הייצור והאם מדובר במענק מדינתי או בתשלום מקונה רכבים לפירוק.
לפי נתונים שפורסמו על ידי משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה ואתרי מחירון פירוק רכבים:
בתכנית הממשלתית ההיסטורית לבעלי רכב פרטי ישן שולם מענק של כ־3,000 ₪ לרכב.

עבור רכב פרטי ישן הנמכר לקונה רכבים לפירוק, טווח מחירים נפוץ באתרים מקצועיים נע סביב 500-4,000 ₪, בהתאם לדגם, שנתון ומצב הכלי.

ברכבי דיזל כבדים ישנים ("רכב כבד ישן") פורסמו מענקים מטעם המדינה בהיקף של עד כ־21,000-22,000 ₪, לפי דרגת זיהום וסוג הרכב.

רכבים מסחריים ומשאיות לפירוק מדורגים לעיתים בטווחים גבוהים יותר, לרוב 5,000-15,000 ₪, בהתאם למשקל הרכב, שווי החלקים והביקוש.

סוג השירות / סוג הרכב טווח מחירים משוער (₪) הערות נוספות
מכירת רכב פרטי ישן לקונה רכבים לפירוק כ־500 – 4,000 ₪ (ברוב המקרים) טווח מחירים נפוץ המופיע במחירוני רכבים לפירוק. מושפע מסוג הרכב, שנת הייצור, מצב מכני, ביקוש לחלקים ומשקל המתכת. רכב שמור או עם חלקים שמישים יכול לקבל סכום גבוה יותר.
התכנית ההיסטורית – מענק מדינה לרכב פרטי ישן כ־3,000 ₪ מענק חד-פעמי בתכנית הממשלתית שפעלה בעבר (בעיקר סביב 2010-2013) בעלי רכב ישן שעמד בתנאי התכנית קיבלו מענק קבוע בסך כ־3,000 ₪. כיום התכנית אינה פעילה לרכבים פרטיים.
מענק לרכב דיזל כבד ישן עד כ־21,000 – 22,000 ₪ מענק מדינתי ברכבי דיזל כבדים ישנים שהוגדרו כ"רכב כבד ישן" (אוטובוסים, משאיות כבדות, מיניבוסים), המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה מציעים מענקים משמעותיים – עד כ־21,000-22,000 ₪ לרכב, בהתאם לסוג הרכב, דרגת הזיהום ושנת הייצור.
רכב מסחרי / משאית קלה לפירוק כ־5,000 – 15,000 ₪ (לפירוק) לפי מחירוני פירוק, ברכבים מסחריים כבדים או משאיות ישנות הטווחים יכולים להיות גבוהים יותר, בדרך כלל בגלל משקל הרכב וכמות המתכת, וכן ביקוש לחלקים מכניים גדולים (מנוע, גיר וכדומה).
חשוב לדעת המחירים המפורטים הם הערכה בלבד, ואינם מהווים התחייבות או הצעת מחיר רשמית. התמחור הסופי של גריטת כלי תחבורה נקבע ישירות מול קונה הרכב לפירוק או מגרש מורשה, ובמקרים של מענקי מדינה – בהתאם לתנאי התכניות הרשמיות של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה.

 

גריטה נכונה מתחילה בהחלטה הנכונה

התהליך הוא הרבה מעבר לפינוי רכב ישן מהחניה. מדובר בצעד משמעותי שמשפר את הבטיחות בכבישים, מפחית זיהום אוויר ותורם ישירות לתעשיית המחזור. עבור בעלי רכבים ישנים, התקולים או המושבתים – זהו גם פתרון משתלם שמאפשר להיפרד מהרכב בצורה חוקית, מסודרת וללא עלויות מיותרות.
פנייה אל קונה רכבים לפירוק בעל אישור מתאים מעניקה שקט נפשי לאורך כל הדרך: קבלת הצעת מחיר הוגנת, טיפול מלא בבירוקרטיה מול משרד הרישוי, שירות גרירה במידת הצורך, ותהליך פירוק המתבצע לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה. במקום להמתין, לשלם על טסטים, ביטוחים ותיקונים שכבר לא משתלמים – ניתן להפוך את הרכב הישן לערך ממשי ולסיים את התהליך במהירות.
אם הרכב שלכם כבר לא מתפקד, דורש השקעות בלתי נגמרות או פשוט הגיע לסוף דרכו- אל תהססו.
פנו אלינו בטלפון: 052-2250694
ואנחנו נגיע אליכם – בכל מקום ובכל שעה.

שאלות ותשובות

אילו מסמכים אני צריך להכין לפני גריטה של רכב?
לרוב תידרשו להביא תעודת זהות ורישיון רכב מקורי. חשוב לוודא שהרכב רשום על שמכם
במשרד הרישוי, ואם יש בעלים נוספים – ייתכן שתידרש גם חתימה שלהם או ייפוי כוח. חלק מקוני הרכבים לפירוק יבקשו גם
חתימה על טופס שמאפשר להם להגיש בקשה להורדת הרכב מהכביש. לכן מומלץ לפני ההגעה לשוחח טלפונית עם מגרש מורשה או קונה רכבים לפירוק
ולוודא אילו מסמכים מדויקים הם דורשים – כדי שההליך יתבצע בקלות וללא עיכובים.

האם אפשר לבצע גריטה גם לרכב שלא נוסע או שעומד שנים בחניה?
בהחלט. אחת המטרות העיקריות היא להוציא מהמחזור רכבים ישנים, מושבתים או כאלה שלא משתלם לתקן.
גם אם הרכב לא מתניע, נקרא "טוטאל לוסט" או עומד במשך שנים בחניה – קונה רכבים לפירוק יכול לשלוח גרר עד אליכם,
להעמיס את הרכב ולהעביר אותו למגרש מורשה. במקרים כאלה המחיר ייקבע לפי שווי המתכת והחלקים שניתן להציל,
ולא לפי ערך שוק של רכב נוסע. חשוב רק לוודא שהרכב אכן בבעלותכם, ושאין עליו מגבלות משפטיות שמונעות את הורדתו מהכביש.

האם התהליך לרכב כבד או משאית דומה לתהליך של רכב פרטי?
עקרונית, גם ברכב פרטי וגם במשאית מדובר על גריטה – פירוק הרכב, טיפול בנוזלים ומחזור מתכות וחלקים.
עם זאת, ברכבי דיזל כבדים (משאיות, אוטובוסים, מיניבוסים) נכנסות לתמונה גם תכניות ייעודיות ומענקים מטעם המדינה,
וגם דרישות מחמירות יותר לגבי טיפול בזיהום. בנוסף, השינוע למגרש והפירוק הפיזי מורכבים יותר ודורשים ציוד מתאים.
לכן חשוב לבחור מגרש מורשה וקונה רכבים שמתמחה גם ברכבים כבדים, ומכיר את הנהלים העדכניים עבורם.

איך נקבע כמה כסף אקבל על רכב שנשלח לגריטה?
כאשר אין תכנית מדינתית פעילה, התשלום נקבע ישירות מול קונה הרכבים לפירוק.
השיקולים העיקריים כוללים: סוג הרכב (פרטי, מסחרי, כבד), שנתון, מצב מכני ופח, האם הוא נוסע או מושבת, הביקוש לחלקי חילוף
בדגם הספציפי וכמובן משקל המתכת שניתן למחזור. רכבים נפוצים עם חלקים שמישים יכולים לקבל הצעת מחיר גבוהה יותר,
בעוד שרכבים נדירים בלי ביקוש או במצב הרוס מאוד יקבלו בדרך כלל הצעה נמוכה יותר. תמיד כדאי להשוות כמה הצעות לפני שמחליטים.

מה קורה לרכב אחרי הגריטה – עד כמה הוא באמת ממוחזר?
לאחר שהרכב נמסר, הוא עובר תהליך פירוק במגרש מורשה: נוזלים כמו שמן, דלק ונוזל בלמים נשאבים ומטופלים
כחומרים מסוכנים, חלקי מתכת גדולים (שלדה, מנוע, גיר) מועברים להתכה ולמחזור, חלקי פלסטיק, גומי וזכוכית יכולים להישלח
למפעלי מחזור ייעודיים, וחלקים תקינים משמשים כחלפים לרכבים אחרים. התוצאה היא ניצול מיטבי של חומרי הגלם
וצמצום משמעותי של פסולת רכב שמסכנת את הסביבה ונשארת שנים בשטח.

איך אני יכול לוודא שהרכב באמת ירד מרישום ולא יופיע יותר על שמי?
חלק חשוב בתהליך הוא הורדת הרכב ממשרד הרישוי. לאחר שמסרת את הרכב למגרש המוסמך, מומלץ לקבל אישור בכתב על קבלת הרכב לפירוק, ולוודא שבוצע דיווח רשמי על הורדתו מהכביש. ניתן לבדוק לאחר מכן
מול משרד הרישוי (או דרך שירותים דיגיטליים) שהרכב כבר לא רשום כפעיל על שמך. כך תבטיח שלא יישלחו אליך בהמשך
אגרות, קנסות או דרישות תשלום עבור רכב שכבר אינו בבעלותך ואינו נמצא על הכביש.

צור קשר

    WhatsApp איך אפשר לעזור ?